A Bölcsészettudományi Kutatóközpont Néprajztudományi Intézete 2020. október 15–16-án rendezte meg a Creative Heritage in the Making – Contemporary Folk Design című nemzetközi konferenciáját. Az eredetileg 2020 áprilisára tervezett esemény – a járványhelyzet miatt – októberben részben online, részben személyes részvétellel valósult meg.
Képek a konferenciáról
Az előzetesen kiküldött felhívásnak megfelelően a kézműves örökség megváltozott fogalmi kereteinek, illetve az ezt befolyásoló társadalmi és gazdasági folyamatoknak az ismertetését kértük az előadóktól, lehetőség szerint minél több esettanulmányon keresztül. Hét magyar kutató (BTK Néprajztudományi Intézet, Hagyományok Háza, Herman Ottó Múzeum, Pécsi Egyetem – Néprajz - Kulturális Antropológia Tanszék) és további hét országból még tizenegy résztvevő osztotta meg egymással a tapasztalatait. Oroszországból, Ukrajnából, Bulgáriából, Lengyelországból és Szlovéniából egy-egy, Észtországból és Lettországból 3-3 előadó képviselte a muzeológiai, örökségvédelmi és akadémiai, illetve egyetemi berkekben zajló kutatások szakágait.
Az első panel keretében a különböző intézményi hátterekről kaptunk képet, így a Szlovén Néprajzi Múzeum, a magyarországi Hagyományok Háza, az észt Viljandi Kulturális Egyetem és a rigai Lett Egyetem működéséről. A lokális közösségek viszonya a kézműves és népművészeti örökséghez nagyban függ a közösség jellegétől és céljaitól. A helyi gyakorlatokkal foglalkozó szekcióban kiderült, hogy milyen problémákkal és nehézségekkel néznek szembe az Észtországban újonnan vidékre költözők és a magyarországi ökofalvak lakói. A kulturális örökségvédelem kereteiben összekovácsolódott közösségekre egy bulgáriai és három magyarországi példát ismerhettünk meg.
A konferencia második napja a magyar népi iparművészet és kézművesség jelenségeinek – az alkotó egyéniség, valamint az eredetiség kérdéseinek – elemzésével kezdődött. A Folk Fashion szekció orosz, ukrán és magyar előadói a népviselet által ihletett öltözeteket, a különböző korszakok eltérő stílusait és annak mentalitásbeli háttereit taglalták.
A konferencia záró panelje a Folk Art and Design címet viselte: lengyel és lett kutatók, valamint egy észt kézműves a hagyományos és újragondolt tárgyak viszonyáról, a tárgyértelmezés lehetőségeiről értekeztek. A gazdag konferenciaprogram számos hazai és külföldi érdeklődőt vonzott az online részvételi lehetőségnek köszönhetően.
Az esemény szervezői 2021-re tervezik az eredmények publikálását.
A képeket Szakál Anna és Tóth Katalin készítették.